Kontakt

Super at du er her! Vi vil også gerne i kontakt med dig.
Lad os høre dit ærinde, så vender vi tilbage hurtigst muligt. 

 

Datapolitik

Ved at indsende denne formular, accepterer du at Skabertrang
må opbevare og anvende dine data, som beskrevet i vores Privatlivspolitik

Skabertrang
Stagehøjvej 27a
8600 Silkeborg
Telefon: 86 82 16 55
info@skabertrang.dk
CVR: 51776712
  • 9. oktober 2017
Til oversigten

Personaer gør målgruppen levende

Vi ved, at vi skal definere en målgruppe, når vi skal kommunikerer. Men måske oplever du også, at det er svært at kommunikere skarpt til en grå masse af personer, defineret ud fra demografiske data. Det er her din persona kommer ind i billedet! En persona er en konkret, men fiktiv person beskrevet ud fra din målgruppe, og arbejdet med en persona tvinger dig til at komme i dybden med beskrivelsen af målgruppe. Samtidig giver personaen et konkret mål at sigte efter i kommunikationen.

For at kunne lave en persona bliver du nødt til at kende din målgruppe. Ud fra interviews eller spørgeskemaer vil du kunne danne dig et billede af din målgruppe. Hvis din målgruppe er bred anbefaler vi, at der udarbejdes op mod fire forskellige personaer. Normalt vil vi anbefale at udarbejde minimum to og maksimum seks personas.

Hvordan laver jeg en persona?

Din persona skal være beskrevet så detaljeret som overhovedet muligt. Du skal kunne identificere dig selv med personen og fornemme, hvad personen ville synes om de ting, du producerer. Din målgruppe er måske midaldrende kvinder med lav indkomst, der bor i Nordjylland. Din persona kan så være Lis på 52 år, der er sosu-hjælper og bor i et rækkehus i Frederikshavn med sin hund.

Der er nogle helt grundlæggende ting du skal udfylde for at give din persona liv.

  • Navn
  • Alder
  • Bopæl
  • Uddannelse/job
  • Personlighed
  • Fritidsinteresser
  • En kort biografi der beskriver personen
  • Finde et billede af personen
  • Udfordringer i hverdagen

Hvordan møder din persona virksomheden?

Med din persona ved hånden kan du gå videre og udarbejde et scenarie for, hvordan din persona kommer i kontakt med dit produkt eller din virksomhed. Det kan f.eks. være, at Lis fra før lige er flyttet ind i sit rækkehus, men ikke har den fjerneste idé om, hvordan man planter og plejer blomster i haven. Hun har derfor brug for hjælp og begynder at søge efter viden på nettet, hvor hun møder din virksomhed.

I scenariet kan du beskrive, hvordan din persona opfatter din virksomhed og din hjemmeside, hvilket giver dig en indsigt i, hvad du kan arbejde videre med for at forbedre kunderejsen. Start fra en ende af, og forhold dig til hvad din persona vil synes om din virksomheds tiltag – både online og offline.

Gå i gang med det samme

Du kan nemt komme i gang med at lave din egen persona. Et godt begynder program til at lave en persona er www.xtensio.com, hvor du gratis kan oprette personaer i en allerede tilrettelagt skabelon.  

God fornøjelse!

Når du ved hvem din målgruppe er, og har styr på din persona kan du begynde at udarbejde det gode content - se mere her.