Skanderborg Forsyning
Driftsikkert website og ny visuel identitet
Skyd genvej til mere trafik til jeres website eller webshop med Google Ads-annoncering. Få flere kliks og dermed mere salg – her og nu.
Google Ads er mest kendt som tekstannoncer, der vises øverst, når man søger på et bestemt emne på Google. Men Googles annonceringssystem byder på mange flere muligheder. F.eks. shopping-annoncer med billeder, annoncering i Gmail-indbakken, displaybannere eller video-annoncer på YouTube.
Vi kan hjælpe jer med at finde de rigtige og mest relevante søgeord for jeres virksomhed. Dernæst foreslår vi et budget baseret på jeres målgruppe og geografi. Afhængig af sæson eller ordreindgang, kan vi skrue op eller ned for Google Ads i samråd med jer.
Uanset om I allerede bruger Google Ads eller er helt nye udi disciplinen, kan vi hjælpe jer med at få mere for pengene.
Google Ads er Googles egen onlineannonceringsplatform. Især i Danmark er Googles søgemaskine populær, og der bliver stort set altid vist en eller flere former for annoncer fra Google Ads, når der bliver foretaget en søgning i Google.
Da platformen blev lanceret, forefterhånden mere end 20 år siden, hed den Google AdWords, da tjenesten dengang handlede om ord. Det gør den stadig, men da Google udviklede platformen, og opkøbte virksomheder som skabte nye annonceringsmuligheder, skiftede den navn til det mere omfattende Google Ads.
I de følgende afsnit får I et overblik over de mest populære annonceringsformer på Googles platform.
Search Ads er de oprindelige annoncer på Google, der engang hed Google Adwords. Annoncer fra en Google Search kampagne kan ses, når der bliver foretaget en søgning efter udvalgte ord på Google.
På billedet er der foretaget en søgning på 'nike sko herre str 44', og her kommer blandt andre nike.com frem med en Search annonce.
Opsætning af en Search kampagne har udviklet sig meget gennem tiden fra at være nærmest helt manuel og uden mulighed for særlig meget tekst, til at blive gradvist mere og mere automatiseret, muligheder for mere tekst og muligheder for mange udvidelser (en udvidelse kan f.eks. være at få vist telefonnummer eller adresse under selve annoncen).
Google Shopping annoncer her en meget fremtrædende placering i Googles søgeresultater - oftest lige under søgefeltet. Med produktbillede og synlig produkttekst og pris har annoncerne en stærk appel til den bruger, der er på Google med den hensigt at købe noget. Shopping-annoncer kan også være placeret på Googles displaynetværk, herunder YouTube, Gmail mv., og de kan ligge på Google Shopping fanen.
Google Shopping kampagner er relevant, hvis I har en webshop og gerne vil øge jeres online salg. Hvis jeres konkurrenter er på Google Shopping, og I ikke er på platformen, kan det være vanskeligt at fastholde eller øge jeres markedsandel. Shopping kampagner sættes op ved at forbinde jeres webshop med Google via et produktfeed - så er alle dine produktdata inkl. priser, fotos mv. synlige ved Google-søgninger. Læs mere herunder.
For at kunne annoncere på Google shopping skal man bruge tre ting. Et produktfeed (som kan opbygges manuelt eller via ens hjemmeside – det sidste er absolut at foretrække), en Google Merchant Center konto og en Google Ads konto.
Sammenkoblingen sker ved at produktfeedet bliver uploadet på Merchant Center kontoen, hvor det kan bearbejdes, hvis der er behov for det, og derefter kobles Merchant Center kontoen med Google Ads kontoen, så det bearbejdede feed kan bruges i en shopping kampagne i Google Ads.
Nogle af fordelene ved shopping kampagner er, at brugeren med det samme bliver præsenteret for et billede af produktet, en beskrivende tekst, produktets pris samt at brugeren med det samme kan sammenligne priser mellem de forskellige hjemmesider, der sælger produktet eller lignende produkter.
Googles displaynetværk er, med Googles egne ord, annoncering på tværs af to millioner websites, videoer og apps, hvor displayannoncer kan vises. Websites på displaynetværket når ud til 90 % af verdens internetbrugere.
Når man opsætter en displaykampagne, har man to retninger at gå, når det kommer til selve annoncerne.
Man kan vælge at uploade designede billeder og animationer. Når man gør det, er der krav til filformater, størrelse med videre. Dem kan I læse mere om her hos Google.
Alternativt kan I vælge at oprette en responsiv displayannonce. Ved oprettelsen af en responsiv displayannonce, skal man uploade billeder, logoer samt skrive overskrifter og beskrivelser. Derudover kan man koble videoer på, hvis man har sådanne. Derefter vil Google kombinere alt det uploadede til varianter, der matcher brugerens vurderede præferencer. Displayannoncer vises på hjemmesider, i apps, på YouTube og i Gmail.
I slutningen af 2021 præsenterede Google Performance Max kampagnetypen (herfra kalder PMax). Med PMax kommer I som annoncører endnu længere ind i mulighederne i Googles maskinrum - mod at give afkald på flere manuelle valg og processer. I stedet gør Googles machine learning (deres kunstige intelligens) arbejdet og hjælper kampagnen med at performe så godt som muligt.
Opsætningen af en standard performance max kampagne minder på flere måder om de responsive displayannoncer, som tidligere beskrevet.
Som annoncør uploader I billeder, logoer, videoer og indtaster overskrifter og beskrivelser. Derudover har I mulighed for at tilføje mange forskellige annonceudvidelser, fordi PMax kampagner vises på alle Googles platforme (YouTube, Search (herunder Shopping), Display, Gmail, Maps og Discover).
Tag kontrol over din Google Ads-strategi og oplev en markant stigning i trafik og salg. Ved at forstå og udnytte de mange forskellige annonceformater som Search Ads, Shopping Ads, Displaybannere og Performance Max kan vi sammen skabe en skræddersyet kampagne, der passer perfekt til din virksomheds behov.
Vi er her for at vejlede dig gennem alle trin, fra valg af søgeord til budgetstyring og løbende optimering. Uanset om du er nybegynder eller ønsker at forbedre dine nuværende kampagner, er vi klar til at hjælpe dig med at få mest muligt ud af din Google Ads-annoncering. Kontakt os i dag og lad os tage din online tilstedeværelse til næste niveau.
Jakob Raben Damsgaard Digital marketingspecialist